Huomenna se sitten koittaa. Työaamu meikäläiselle. Ja pojat päivähoitoon.

Olen kyllä siitä iloinen, että sitten saa vihdosta viimein, vuosikausien jälkeen, syödä rauhassa, käydä vessassa ilman että joku hakkaa oveen (oletan ainakin niin..), ja että kukaan ei huuda/kilju (ainakaan kovin paljoa, ainakaan koko aikaa), ja mitenkään ketään yli- tai aliarvostamatta arvelisin, että itse kukin tästä porukasta pääsee enemmän kaltaistensa seuraan.

Huonoa omatuntoa ja itsensä syyllistämistä voi tietysti kehittää siitä pohdinnasta, että onko hoitovapaa sujunut niin kuin alunperin piti ja oli toiveissa. Olenko nyt sitten hoitanut lapseni niin hyvin kuin olisi voinut? Ainakin olen vahtinut joka liikettä kuin heikkopäinen (jollainen kyllä myönnän olevani lasteni suhteen), ja se on ollut hirmuisen raskasta. Sekunniksikaan ei ole voinut silmäänsä toiseen suuntaan kääntää kun pelkää että jotain sattuu. Sitä on jotenkin ajatellut, että mieluummin varoo etukäteen kuin katuu jälkikäteen, ja sitten olenkin koko ajan ollut varomassa..

Nuorempi poika on kahdesti saanut (?) tikit päähänsä viime kesänä - kumpanakin kertana oli toisen henkilön hoidossa, kertaalleen sai keitinkuumaa kahvia päälleen, silloinkin toisen henkilön valvonnan alla. Minun kanssani mitään ei ole sattunut kummallekaan, mutta seuraukset olen kantanut sitten itse, rättiväsyneenä ja uupuneena. Iltaisin koittanut uskotella itselleni, että olen parempi äiti, jos olen levänneempi ja sitä myöden pystyn hoitamaan lapseni paremmin. Vielä paremmin?

No, nyt sitten 'pakon edessä' menevät täysin ventovieraiden ihmisten hoitoon. Toisaalta olen siitä tyytyväinen, että joku muu hoitaa, ja saan itse levähtää. Mutta osaako niitä nyt sitten kukaan muu hoitaa?

Tällä viikolla kahdesti käytiin siellä päiväkodissa. Ensin vähän katseltiin paikkoja ja toisella kerralla pojat jäivät sinne harjoittelemaan hoidossa olemista. Ihan kivalta paikaltahan tuo vaikutti ja varmaan siellä hyvin pärjäävät. Mutta kun on yli 3,5 vuotta lastaan/lapsiaan vahtinut ja hoitanut, niin irtipäästäminen on vaikeaa..